Най-големият кораб в света се казва „Варна“

Публикуван на 7. 09. 2016г. - 3:27 от NewsMedia

eagle-varna3

Най-големият кораб в света носи името на морската ни столица Варна. Мастодонтът на океаните, както го наричат моряците е построен през 2013 г. от компания „AET TANKERS“ разположена в Сингапур и е с внушителните размери от 333 метра дължина и 60 метра широчина.

Максималното му газене е 22,3 метра, най-високата скорост, която може да развие е 17,3 морски възела или 32,04 кибометра в час. С тези параметри, практически „Eagle Varna“, както е пълното наименование на танкера, е най-големият кораб, прославящ красивия ни град. От компанията не посочват защо са избрали морската ни столица, но заявяват, че са горди с името на гиганта си. Любопитен е фактът, че и други плавателни съдове на компанията също носят имената на известни населени места и то предимно, започващи с буквата В – Ванкувър, Върмонт, Верона, Версай, Вирджиния.

Името на мастодонтът буди спомени и асоциации и с единственият по рода си правен някога в България огромен танкер „Хан Аспарух“.  На 24 март 1976 г. от голямата докова камера на КК „Г. Димитров” – Варна, изплава първият построен и единствен в страната ни 100 000 тонен танкер. Историята, както и размерите му, също е впечатляваща. Всичко тръгва от посещение на Тодор Живков в Япония през 1970 г. Първият, остава смаян от японското икономическо чудо и след завръщането си поръчва на Огнян Дойнов да напише доклад за японската икономика и ако може, изводите да стават за прилагане в България.
Интересът му там е насочен и към корабостроенето и по-конкретно към строежа на 200 000-тонни танкери. Родните корабосторители намират изгоден момент за развитието на отрасъла. Осъществяването на желанието им става възможно и заради настоящата геополитическа обстановка.

Han_Asparuh
В края на 60-те години на миналия век избухва война между Израел и Египет. Суецкият канал е блокиран и танкерите, превозващи нефт, заобикалят цяла Африка. Нискотонажните кораби стават неизгодни. Търговците в цял свят се насочват към големите танкери и търсенето им нараства.
Договорено е СССР  да построи 100 000-тонен танкер за България, а България от своя страна да построи такъв за Полша. Започват мъчителни преговори.  В крайна сметка на 22 септември 1974 г. е подписан договор за износ на 100 000-тонни танкери за Полша при цена 20 170 000 рубли, а на 2 ноември 1974 година варненските корабостроители се залавят със строежа на най-големия кораб правен у нас до момента. Експерти коментират, че начинанието е лудост. Аргументират се с фактите, че големият док е непригоден за такъв голям кораб, заводът не разполага с достатъчно производствен състав и това ще доведе до проблеми в строителството на по-малките кораби, от които печалбата е сигурна.

Tanker

Към всичките проблеми се прибавя и промяната в международното морско положение – Суецкият канал е отворен и договорите в СИВ отпадат. Големите танкери отново излизат от масова употреба и поляците отказват сделката за стохилядниците. Същевременно „Хан Аспарух“ стои в големия док във Варна и чака да бъде завършен. Така се стига до 24 март 1976 г. когато изплава гигантът.

Въпреки всички перипетии, през годините „Хан Аспарух” води спокоен живот, но не липсват и инциденти. Най-големия от тях се случва през 2001 г., когато в Черно море пожар предизвика взрив на кораба.  Плавателният съд аварира на 27 октомври в Новоросийск на път за Варна. Две години по-късно се приема решение за извеждането от експлоатация на танкера „Хан Аспарух”. Танкерът е в състава на Параходство БМФ до 3 декември 2003 г., когато е продаден за нарязване на скрап в Аланг, Индия. Оттогава до днес българският флот не разполага с танкери.

Аз съм във:

NewsMedia

Редактор в NewsMedia
Девизът на NewsMedia e НОВИНИ ОТВСЯКЪДЕ. Не защото искаме да отразяваме всичко, което може да бъде намерено в почти всеки сайт, а понеже се стараем всяка наша новина отвсякъде да бъде такава.
Аз съм във:

Вижте още:

Мнения

Оставете коментар. Авторът на коментара носи отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.